Nie ma lepszego sposobu na wykazanie się swoją wiedzą niż stworzenie kursu online. Aktualnie zapotrzebowanie na szkolenia internetowe wzrasta lawinowo. Masz niebywałą szansę na podzielenie się swoimi doświadczeniami i wiedzą w jakimkolwiek zakresie z ludźmi. Masz szansę do budowania swojego dochodu pasywnego.
Ucząc tego tematu, nie pozostawiasz cienia wątpliwości, że wiesz, o czym mówisz, jesteś dobry w tym, co robisz i że jesteś ekspertem w swojej dziedzinie.
Kurs online jest dziś tak samo niezbędny dla każdego zestawu narzędzi przedsiębiorcy, eksperta lub lidera, jak strona internetowa i wizytówka.
Jednym z najszybszych i najbardziej wpływowych sposobów na przekazanie wiedzy na globalny rynek, wywierając większy wpływ i zarabiając więcej pieniędzy, jest pobranie tej wiedzy uśpionej w mózgu i przekształcenie jej w generowanie potencjalnych klientów, zarabianie pieniędzy poprzez kurs online.
W tym artykule znajdziesz przegląd 10 głównych etapów jak stworzyć kurs online
Chociaż nie jest to wyczerpująca lista wszystkich rzeczy, które należy zaplanować, przygotować i zrealizować, aby stworzyć udany kurs online , zapewnia on przegląd głównych etapów, abyś wiedział, czego się spodziewać i jak będzie wyglądać podróż w tym biznesie, zanim zaczniesz.
Jak znaleźć idealny temat kursu online
Twój temat na początku musi być czymś, co kochasz. Jeśli nie pasjonujesz się tym tematem, będzie oczywiste, że nie czujesz tego i sprawi, że szkolenie online nie będzie tak wciągające.
Nie uważaj, że musisz uczyć tego zawodu na poziomie uniwersyteckim. Nic bardziej błędnego. Pomyśl o swoich umiejętnościach, talentach i doświadczeniach życiowych, które zebrałeś.
Bazuj na swoim doświadczeniu. Gotowanie ulubionych potraw, budowa ogrodów, aranżacja wnętrz, pisanie opowiadań, pokonywanie śmierci bliskiej osoby… lista możliwych tematów kursu jest nieograniczona. Uwierz mi, nie ma złych tematów. Ważne jest aby sprawdzić w dalszym etapie ile osób potencjalnie może on zainteresować.
Krótko mówiąc, jeśli kochasz swój temat, jesteś dobry w swojej pasji, masz w nim doświadczenie (formalne lub życiowe), to masz temat na kurs online, który będzie dla ciebie odpowiedni i może zainteresować Twoich potencjalnych klientów.
Czy pomysł na kurs internetowy ma duże zapotrzebowanie na rynku
Kto chce spędzić tygodnie swojego życia, tworząc kurs online, który nikogo nie zainteresuje, którego nikt nie kupi?
Po wybraniu tematu kursu online następnym krokiem jest przeprowadzenie szeregu badań rynkowych, aby sprawdzić, czy jest na niego zapotrzebowanie na rynku. Wielu twórców kursów popełnia błąd, myśląc, że jeśli w ich obszarze tematycznym będzie duża konkurencja, to ich pomysł na kurs nie trafi w rynek. Ale w rzeczywistości pokazuje to, że istnieje duża szansa na duże zapotrzebowanie rynku na ten pomysł na kurs, dlatego warto go dalej zbadać.
Główne trzy rzeczy, które powinno się sprawdzić, to:
Czy ludzie o tym mówią?
Może ludzie zadają pytania na ten temat?
Czy istnieje luka w ofercie konkurencji?
Jeśli Twoja odpowiedź na powyższe trzy pytania brzmi „tak”, a Twój pomysł jest podobny do istniejących na rynku, ale różni się czymś szczególnym od tego, co już istnieje, masz pomysł na kurs, który ma szansę zostać bestsellerem. Przeszukaj fora internetowe, blogi, dyskusje pod kątem sprawdzenia powyższych pytań. Skorzystaj z darmowych narzędzi, które udostępniłem pod adresem aby zbadać dodatkowo rynek.
Jak tworzyć magnetyczne i przekonujące efekty uczenia się
Nie lekceważ znaczenia efektów uczenia się . Jeśli nie zrobisz tego w przypadku kursów online, możesz poważnie zaryzykować swoją reputację i wyniki finansowe – nie mówiąc już o tym, że proces tworzenia kursu będzie frustrujący.
Czy oddałbyś komuś pieniądze za produkt, którego nie rozumiesz i nie masz pojęcia, co on dla ciebie zrobi? Oczywiście, że nie.
Tylko dlatego, że wiesz, co da ci kurs, nie oznacza to, że będą wiedzieć to Twoi słuchacze.
Jeśli Twoi uczniowie nie wiedzą, JAK Twój kurs im pomoże, raczej się nie zapiszą, nie polecą go innym.
Efekty uczenia się wyjaśniają, przy pomocy mierzalnych czasowników, to, co uczeń będzie mógł zrobić, wiedzieć i poczuć pod koniec kursu. Musisz go przekonać treścią kursu.
Jakie umiejętności będą w stanie to wykazać?
Jaką nową wiedzę uzyskają?
Do jakich uczuć się odniosę?
Jasne efekty uczenia się zapewniają również, że tylko PRAWI studenci dołączają do kursu – co oznacza wyższe wskaźniki ukończenia i zadowolenia oraz niższe żądania zwrotu pieniędzy.
Wybierz zakres i zbierz zawartość kursu online.
Na tym etapie wielu twórców kursów zaczyna ryzykować popadnięcie w „Dziurę wiecznego zwlekania” . Mnie również to dotyczyło przy budowaniu pierwszego kursu online. Nie bądź zdziwiony, jeśli i Ciebie to dopadnie.
Głównym powodem, dla którego utknęliśmy tutaj, jest często duża ilość informacji, które mamy w naszych głowach lub wokół nas w książkach, na dyskach twardych, w naszych notatnikach i tak dalej. Sztuka na tym etapie polega nie tylko na tym, co powinniśmy uwzględnić w naszym kursie, ale na tym, co musimy pominąć.
W tym miejscu badania, które przeprowadzisz na etapie testowania rynku, i wyniki uczenia się, teraz znów ci służą. Podczas sortowania stosów treści wyrzuć wszystko, co nie jest bezpośrednio związane z osiągnięciem efektu uczenia się. Pozostaw wyłącznie treści głównego nurtu zbliżone do tematu.
Po drugie, upewnij się, że każdy efekt uczenia się ma dopasowaną treść.
Uwzględnij tylko te treści, które odpowiadają odbiorcom stawiającym pytania lub wypełniają luki niespełnione przez konkurentów.
Zbuduj swoje moduły i plan kursu internetowego
Na tym etapie przeglądasz wszystkie swoje treści i zaczynasz grupować podobne motywy, wskazówki i pomysły w moduły, a następnie porządkować wykłady (lekcje) w tych modułach w najbardziej postępowy i logiczny sposób, aby tworzyły płynne sekwencje poszczególnych lekcji.
Określ najbardziej angażujące i skuteczne metody dostarczania wiedzy dla każdej lekcji
Teraz nadszedł czas, aby wybrać najlepszy sposób dostarczania treści.
Musisz zdawać sobie sprawę z różnych zasad uczenia się dorosłych, preferencji przyswajania wiedzy i wszystkich różnych sposobów zapewniania szkolenia, aby naprawdę upewnić się, że szkolenie jest tak angażujące, jak to tylko możliwe.
Czy Twój kurs Internetowy ma zawierać filmy, podczas których czytasz treści, prezentacje, filmy z pokazaniem zasad działania programu, treści audio czyli podcasty?
Jakie masz wizualizacje?
Czy będziesz mieć obszary uczenia się społeczności?
Musisz upewnić się, że masz równowagę wizualną, dźwiękową i praktyczną metodologię, aby wszyscy byli zaangażowani i mieli zapewnione optymalne doświadczenia edukacyjne.
Filmowanie, nagrywanie i edycja kursu online
To jest faza produkcji.
Do tej pory powinieneś mieć dokładny plan kursu, wszystkie swoje treści razem i dokładnie wiedzieć, w jaki sposób zapewnisz każdy element swojego kursu online.
Teraz nadszedł czas na zabawę – wejście do kamery.
Oczywiście sposób, w jaki przeprowadzasz szkolenie, jest całkowicie zależny od tego, z czym Twoi odbiorcy wolą się angażować i jaka metoda zapewnia najbardziej efektywne sposoby uczenia się.
Obecnie najskuteczniejszą metodą dostarczania jest wideo.
Może to być wideo z „gadającą głową”, które nagrywa się w aparacie.
Możesz także mieć wideo z gadającą głową na zielonym ekranie.
Oznacza to, że nagrywasz z zielonym tłem za sobą – gdy masz zielony ekran, możesz mieć wszystko za sobą podczas procesu edycji. Może to być film za tobą, animacje lub tylko zdjęcie. Korzystam z zielonego ekranu, dzięki czemu moje prezentacje PowerPointa można przesuwać za sobą w fazie edycji postu, co jest idealne do mojego bardziej typowego szkolenia w klasie.
Inna metoda nazywa się screencastingiem, który ma miejsce podczas nagrywania ekranu komputera – możesz na nim dołączyć film wideo z kamerą internetową.
Możesz sam bardzo łatwo edytować swoje filmy – ja korzystam z oprogramowania o nazwie Camtasia. Jest płatny ale wybitnie intuicyjny i zapewni Ci możliwość całej edycji, włącznie z nagrywaniem pulpitu i tworzeniem czołówek.
Pozwala to szybko wyciąć edycję, zastąpić zielony ekran, naprawić dźwięk, dodać logo, tekst i wyskakujące okienka do filmów; zapisz je jako mp4, a następnie prześlij je do systemu nauki online.
Zestaw narzędzi do tworzenia kursów online
Konfigurowanie Twojej szkoły online
Na początek musisz zauważyć, że istnieją trzy główne sposoby sprzedaży kursów online.
Gotowe serwisy kursów online np. Udemy, na którym możesz sprzedać swoje kursy. Czy warto korzystać z takich gotowych serwisów? Musisz sam odpowiedzieć sobie na to pytanie. Należy pamiętać, że korzystając np. z Udemy teoretycznie pozbywasz się władzy nad swoim kursem, otrzymujesz niewielką część zarobku i mimo to nadal promowanie go spoczywa na Twoich barkach. Osobiście nie polecam tego serwisu.
Systemy zarządzania uczeniem się
Wtyczki (pluginy) lub oprogramowanie na twojej stronie, np. do WordPress. W tym segmencie polecam gorąco polskie rozwiązanie, które w mojej ocenie nie ma sobie równych na rynku, to WP Idea.
Istnieje bardzo duża różnica między rynkami kursów online a systemami zarządzania nauką .
System zarządzania nauczaniem to Twoja własna Akademia, którą możesz połączyć ze swoją witryną i w pełni oznakować jako własną platformę. To sprawia, że tworzenie kursów online jest proste i łatwe do sprzedaży produktów edukacyjnych. Moje zalecenie to Thinkific (prowadzę wszystkie moje kursy na tej platformie), ale jeśli wciąż jesteś na wczesnym etapie procesu wyboru platformy, oto lista wszystkich rzeczy, których powinieneś szukać w LMS (Learning Management System) .
Jak ustalić najkorzystniejszy model cen dla kursów online?
Upewnij się, że masz strategię, w jaki sposób i gdzie kurs online będzie pasował do ogólnego modelu biznesowego.
Czy będzie to po prostu darmowy magnes dla twojego podstawowego produktu czy usługi?
Czy będzie to odrębny strumień dochodów?
A może będzie to Twój główny strumień dochodów?
Każdy z nich oznacza, że Twój kurs musi być nieco inaczej zaprojektowany, zapewniać inną wartość, mieć różne metodologie marketingowe i umieszczać obserwujących i studentów w bardzo różnych rodzajach ścieżek.
Wpłynie to również w znaczący sposób na ceny, które musisz zastosować do kursu online, tak aby odpowiednio pasował do pozycji, jaką zajmuje w Twojej firmie.
Nie ma żadnej dobrej, złej, a nawet orientacyjnej ceny za kurs online, ponieważ zależy ona w dużej mierze od tego, co dostarczasz i do kogo chcesz trafić z ofertą. Ale na początek zalecam przeanalizowanie i porównanie swojego pomysłu z konkurencyjnymi produktami na rynku – przyjrzyj się, za co i ile płacą klienci Twojej konkurencji, a następnie dowiedz się, w jaki sposób twój kurs online może być inny i lepszy. Kiedy ulepszysz swoją ofertę, to cena powinna być nieco wyższa.
Nigdy nie wyceniaj swojej oferty niżej, ponieważ sprawi to wrażenie, że twój kurs będzie wyglądał tak, jakby miał mniejszą wartość niż konkurencji. Ponadto ustalając zbyt niską cenę przyciągniesz do szkoleń zbyt wielu malkontentów, którzy są częściej niezadowoleni. Pamiętaj: ludzie płacący więcej mają na ogół mniej pretensji o cokolwiek.
Powiązane: Jak wycenić kurs online (kompletny przewodnik)
„Twoim zadaniem jako twórcy kursu jest pomaganie ludziom w uzyskiwaniu rezultatów szkoleniowych i konkretnych wyników. Niezależnie od tego, czy Twój kurs pomaga przyszłej mamie w uśpieniu dziecka w nocy, czy uczy kogoś jak badać dowody cyfrowe przestępstwa internetowego. Ceny premium przyciągają POWAŻNYCH klientów, przyciągają klientów PREMIUM, którzy są, ponieważ chcą tam być i są zainwestowani Twoim programem. Poważni klienci chcą zmierzać do lepszych historii sukcesu. Lepsze historie sukcesu prowadzą do poważniejszych klientów. Co więcej, dzięki cenom premium nie trzeba tysięcy klientów, aby rozwijać firmę pięciocyfrową, sześciocyfrową, a nawet siedmiocyfrową. ”
Uruchomienie i bieżący marketing
Jeśli uważasz, że praca się skończyła, gdy ukończyłeś kurs online, pomyśl jeszcze raz, teraz zaczyna się prawdziwa praca!
Zbyt wielu twórców kursów popełnia błąd, myśląc, że po utworzeniu kursu mają teraz strumień dochodów. Potrzebujesz strategii uruchomienia i ciągłej strategii marketingowej, aby promować swój kurs i zapisywać nowych studentów.
Czy przeprowadzisz wczesne promocje rabatowe dla pierwszych uczestników?
Masz plan marketingu treści, który będzie sprzedawał twoje kursy online?
Czy będziesz wyświetlać reklamy płatne?
Masz listę swoich subskrybentów do sprzedaży?
Jak możesz współpracować z wpływowymi osobami, które mogą Cię promować?
Czy prowadzisz program partnerski?
Jak będziesz korzystać z mediów społecznościowych?
Lista jest nieskończona.
Upewnij się, że masz co najmniej 18-miesięczny plan marketingowy dla swojego kursu online. Pamiętaj, że każda sekunda, w której przestajesz promować swój kurs, to ta, w której przestajesz go sprzedawać.
Mamy nadzieję, że te ogólne kroki dadzą Ci dobre wyobrażenie o tym, czego możesz się spodziewać po drodze. Jeśli masz jakieś pytania, zostaw je w sekcji komentarzy poniżej artykułu!